حسن رشیدی؛ صادق طوسی زاده؛ راضیه جعفرآقایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر وصول مطالبات کلان غیرجاری بانکها با محوریت اعلام اسامی ابربدهکاران سیستم بانکی صورت گرفت. این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است و با روش پژوهش آمیخته (کیفی ـ کمّی) تحلیل شده است. نمونه آماری در بخش کیفی، 16 نفر از خبرگان و مدیران بانکی و اساتید دانشگاهی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر وصول مطالبات کلان غیرجاری بانکها با محوریت اعلام اسامی ابربدهکاران سیستم بانکی صورت گرفت. این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است و با روش پژوهش آمیخته (کیفی ـ کمّی) تحلیل شده است. نمونه آماری در بخش کیفی، 16 نفر از خبرگان و مدیران بانکی و اساتید دانشگاهی و در بخش کمّی، 169 نفر، شامل کلیه مدیران و کارکنان حوزه حقوقی و مطالبات بانکی بودند. نتایج بخش کیفی نشان داد که عوامل وصول مطالبات کلان غیرجاری با محوریت اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی را میتوان در سه گروه اصلی دستهبندی کرد: 1. عوامل سازمانی (شامل مقولههای فرعی درونسازمانی و برونسازمانی)؛ 2. عوامل بازدارنده (شامل مقولههای فرعی فیزیکی و غیرفیزیکی)؛ 3. عوامل اجتماعی (شامل مقولههای عوامل مثبت و عوامل منفی). بر اساس نتایج بخش کمّی، مؤلفههای عوامل درونسازمانی، عوامل برونسازمانی، عوامل فیزیکی، عوامل غیرفیزیکی و جنبههای مثبت اجتماعی، تأثیر مثبت و مؤلفه جنبههای منفی اجتماعی، بر وصول مطالبات بانکی با محوریت اعلام اسامی بدهکاران بانکی تأثیر منفی دارند.